Voi vitsinvitsit sentäs!  Toissapäivänä oli vähä tohinaa mun pihalla.  Mä makasin kaikess rauhass rappusilla kattomassa maailman menoo ja yhtäkkii mun edestä semmosen puolen metrin päästä menee kaks lentävää paistia kaameet vauhtii!  Ensteks semmonen musta, joll oli oranssi nokka, semmonen siis vähän pullukampi paisti kuin tavallinen tintti.  Ja heti sen perään oikeen iiiiiso pullukka lentävä paisti!  No hei, kai mä nyt lähen perään kans ku ohjus!  Aattelin siinä, että nyt tätä paistimaisteria onnisti oikein kunnolla.  Äiti oli huomannu ikkunasta vaan, että joku iso tumma lensi ja lähti saman tien juoksee ulos.  Naapurin Leevin mami oli samaan aikaan ulkona kans.  Sitt ne molemmat alko huutaa mua ja äiti kilju että eieiei!  No kai ne paistit sit pelästy ja lähti veke!  Tai siis se iso paisti roikotti jaloillaan sitä pienempää paistia.  Ketjupaisti!  Enkä mä saanu niitä!  Se pienempi paisti törmäs tohon meiän verkkoaitaan ja sitt se isompi otti sen kyytiin.  Höyhenii vaan jäi kaameesti tohon pihalle, niitä mä sitten yritin lohdutukseks popsia, mutt siitäkin kiellettiin, pöh.

Sitt Leevin mami huolestuneena kyseli, ett sattuks mua.  Mua?  Miten niin?  No ei sattunu.  Äitiki oli kamalan pelästyny ja se hiplas taas mun kropan.  Äiti sano, etten mä saa haukkojen perään mennä, ne voi vaiks viedä mut.  Täh?  Niill kuulemma on terävät kynnet ja mä oisin voinu joutuu sen kyytiin.  No en varmalla!  Emmä tiennykkään ett paisteilla on kynnet.  Ihan mureita ne on tähän asti ollu kaikki päästä varpaisiin.  Mutt äiti sano, ett vaikkei se haukka (aika hyvä nimi paistilla, melkeen ku haukkais palan paistia) ehkä ois jaksanu mua nostaa ja viedä mukanaan, sen kynnet ois voinu puhkasta jotakin mun sisällä.  Ja minen usko!  Ihme tohinaa yhen paistin takii, miettis vähän ett kuinka hiano ja varmasti maukas se mun mielestä ois ollu.

tää jäi vaan jäljelle siit tohinasta

Illemmalla sit mä kävin taas huutelee Leevii ulos

ja tulihan se käymään ulkona

Sitt mä hyppäsin terassin aidalle ja huusin Leevii tulee leikkii aidan kingiä, mitä me viime kesänäkin leikittiin monta kertaa

No Leevi sano, ett kai mä nyt tulisin, mut pahus kun täss on tää aita tiellä

Nii ettei taaskaan päästy leikkimään. 

Eilen oli sitt ihan ältsin kaunis päiväki, ei se voi tarkottaa muuta ku ett kesä tulee.  Mä hyppäsin mun tolpalle kattelee, siin oli kiva istuu ja ottaa arskaa

Sitt mä kuulin ovelta kolahduksen ja tietty äiti taas tohotti sen kameransa kanssa, mä olin ihan ett voisiks niinku jättää mut rauhaan

Tosta tolpalta muuten näkee aika hyvin.  Mä voin tiirailla, jos semmosii haukkoja vaiks tulis enempiki kylään.  Äiti kuulemma ei haluu niitä, kun se pelkää, ett mulle sattuu jotain.  Voi voi, pitäis äitin nyt tietää paremmin, ett kenelle voi sattuu ja mitä.

Kivoja kevätpäiviä kaikille kamuille!